Magnetrootor
Magnetrootor
Magnetrootor on generaatori pöörlev osa. See koosneb terasest kettast, mille pinnale on ringikujuliselt võrdsete vahedega, poolused vaheldumisi, paigaldatud püsimagnetid. Füüsikast on teada, et muutuvas magnetväljas asuvas juhtmes (generaatori mähises) indutseeritakse elektromotoorjõud. Mida kiiremini ja mida suuremas ulatuses magnetvoog muutub, seda suurem elektromotoorjõud tekib. Just seetõttu on magnetite poolused suunatud kordamööda.
Magnetrootori tegemiseks ostsin romulast auto piduriketta, diameetriga 28 cm, ning sellega kokku sobiva rattarummu. Rattalaager on mitmerealine ning tugeva ehitusega, pidades vastu kõikvõimalikele jõududele, mis tuulerootorile mõjuvad. Samuti on piduriketas magnetrootori valmistamiseks hea lihtne valik, kuna seda ei pea kuigi palju töötlema. Kui rootor metallplaadist välja lõigata, oleks rohkem tööd.
Opel Omega rattarumm
|
Piduriketas
|
Edasi tuli piduriketas roostest puhastada. Lasin ketta korralikult metallitreipingis tasandada ning lihvisin mõned kohad veel üle.
Magnetite paigaldamine
Tellisin USA e-poest www.magnet4less.com 12 neodüümmagnetit (NdFeB, kraad N42) suurusega 2x1x3/4 tolli. Ühe sellise tõmbejõud on umbes 53 kg. Miks neid just 12 on, saab teada peatükist "Staator".
Kraad N42 NdFeB magnet (2x1x3/4 tolli)
|
Magnetite paigaldamiseks rootorile tegin vineerist šablooni. Kui neid niisama sättima hakata, kulub palju aega ning samuti võivad magnetid omavahel kokku joosta ning puruneda.
Šabloon magnetite paigaldamiseks
|
Kui šabloon oli valmis, paigutasin magnetid rootorile, põhja- ja lõunapoolus vaheldumisi. Selleks, et need ajutiselt pidama jääksid, kasutasin kiiresti kuivavat tsüanoakrülaatliimi.
Valamine
Järgmisena hakkasin tegema vormi polüestervaigu valamiseks, milleks kasutasin 13 mm paksust vineeri. Vormi küljed valmistasin tavalisest papist ning pragude tihendamiseks tarvitasin Soudali silikooni. Enne valamist lõikasin valmis klaaskiudriide tüki ning tõmbasin ümber magnetringi klaaskiudteibi riba – see tugevdab oluliselt polüestri struktuuri. Lisaks sai vormi kaas auto vahaga üle määritud, vältimaks tugevat haakumist polüestervaigu külge.
Vorm koos kaanega
|
Magnetiringi ümber tõmmatud teip
|
Klaaskiudriie |
Polüestervaigu ja klaaskiudriide sain Tallinna firmast Topplast OÜ. Tellisin 3 kg vaiku ning 1mˇ2 riiet. Kui valamise aeg oli käes, segasin paraja koguse vaiku ja kõvendit kokku ning kallasin vormi täis (kõvendit tuleb panna umbes 1-2 %). Seejärel lisasin klaaskiudriide tüki ja sulgesin kaane. Jätsin rootori üheks ööks toatemperatuurile tahenema.
Rootorile liimitud magnetid
|
Polüestervaigu valamine
|
Järgmisel hommikul võtsin rootori vormist välja ning lihvisin ebatasasused ära. Kõige lõpuks sai see veel üle krunditud ja värvitud.
Magnetrootori lihvimine
|
Värvimine
|